
Marktdata.nl heeft het online zoekgedrag via de Google zoekmachine naar Black Friday aanbiedingen over de afgelopen paar jaar geanalyseerd. Daaruit blijkt dat dit jaar het zoekvolume naar Black Friday aanbiedingen en acties ruim is gehalveerd ten opzichte van vorig jaar.
Black Friday
Black Friday is de dag na Thanksgiving (in de VS) waarop winkels enorme kortingen geven. Dat is de vierde vrijdag van november. Dit jaar viel Black Friday op vrijdag 28 november. Het wordt gezien als het begin van het kerstinkoopseizoen. In veel landen doen winkels mee met grote aanbiedingen – zowel online als in fysieke winkels. Black Friday is het symbool geworden van grote kortingen, speciale deals en veel reclame. Inmiddels is Black Friday niet meer beperkt tot een dag. De meeste aanbiedingen gelden voor enkele dagen tot enkele weken. Dit jaar leek Black Friday nog meer te leven dan in de voorgaande jaren, of was het vooral de reclame die suggereerde dat het ieder jaar een groter spektakel is?
Marktdata.nl heeft het online zoekgedrag naar Black Friday aanbiedingen en gerelateerde zoekopdrachten onderzocht die in de Google zoekmachine in Nederland in het Nederlands zijn ingevoerd over de afgelopen vier jaar (december 2021 tot december 2025). Wanneer zoekt de consument naar Black Friday aanbiedingen, naar welke producten, diensten en aanbieders? En wat zijn de ontwikkelingen over de afgelopen vier jaar?
Forse daling belangstelling Black Friday aanbiedingen via de Google zoekmachine
Als we naar de afgelopen vier jaar kijken, dan blijkt dat de Nederlandse consument gemiddeld per jaar zo’n 3,5 miljoen zoekopdrachten uitvoert in de Google zoekmachine op het gebied van Black Friday aanbiedingen. In het jaar 2023 werden er zeven procent minder zoekopdrachten op dit gebied uitgevoerd dan in het voorgaande jaar 2022. In het jaar 2024 nam het zoekvolume toe met zeven procent, waardoor het weer ongeveer op een gelijk niveau uitkwam als twee jaar eerder. In het lopende jaar 2025 is, gemeten over de eerste elf maanden van het jaar, het zoekvolume op het gebied van Black Friday met maar liefst 53 procent afgenomen ten opzichte van dezelfde periode van het voorgaande jaar. De oorzaken van deze forse afname kunnen divers zijn. In de media is veel aandacht geweest voor Black Friday aanbiedingen die helemaal geen echte aanbiedingen bleken te zijn. Verliest de consument het vertrouwen in deze acties? Of communiceren de aanbieders zoveel dan men niet meer hoeft te zoeken? Een andere mogelijke verklaring is dat de consument niet meer zoveel via de Google zoekmachine zoekt maar meer via andere kanalen, zoals social media en AI.
November favoriet
Het zoekvolume van de zoekopdrachten op het gebied van Black Friday over de afgelopen vier jaar is per maand geanalyseerd. Hierbij is gemeten hoe groot het zoekvolume-aandeel per maand is over de afgelopen vier jaar. Indien er iedere maand evenveel wordt gezocht, dus gelijkmatig over het hele jaar verdeeld, dan zou het maandelijkse aandeel in het zoekvolume 8,3% zijn (100%/12 maanden). Het volgend figuur toont het aandeel van het jaarlijkse zoekvolume per maand van zoekopdrachten op het gebied van Black Friday over de afgelopen vier jaar. Daaruit valt af te lezen dat het zoekvolume zich concentreert in de maand november. Deze maand vertegenwoordigt drie kwart (74,5 procent) van het jaarlijkse zoekvolume. 3,6 Procent van de zoekopdrachten worden in de maand september uitgevoerd en oktober vertegenwoordigt 14,5 procent van het jaarlijkse zoekvolume.

maandelijks aandeel in het totale zoekvolume
Productgroepen, producten en diensten
Uit de analyse van de gebruikte zoektermen kan worden opgemaakt dat de consument relatief weinig zoekt naar een specifiek product of een specifieke dienst. Men zoekt voornamelijk naar interessante aanbiedingen, acties en deals in een bepaalde productgroep zonder dat men het product specificeert. Men zoekt veel meer naar aanbiedingen van een bepaalde aanbieder, dus een (online)winkelformule of een merk. De winkels waar men een aanbieding zoekt zijn echter wel vaak in te delen naar een bepaalde productgroep. De procentuele verdeling van de belangrijkste onderscheiden productgroepen ziet er als volgt uit.

aandeel in het zoekvolume afgelopen vier jaar
Veruit de meeste Black Friday zoekopdrachten van de consument hebben betrekking op de productgroep elektronica/telecom. 46,6 Procent van het zoekvolume heeft betrekking op deze categorie. Op de tweede plaats staat mode (kleding en schoenen) met een aandeel van 15,5 procent in het zoekvolume. De nummer drie is de categorie algemeen, welke 14,8 procent van het zoekvolume vertegenwoordigt. In deze categorie vallen winkels met een algemeen en breed assortiment, zoals (online) warenhuizen. Op de vierde plaats staat de productgroep woninginrichting met een aandeel van 5,1 procent. De categorie algemeen omvat onder meer Bol.com, de Bijenkorf en Hema. In de categorie overige producten en diensten zien we onder meer speelgoed, persoonlijke verzorging, reizen en sportartikelen.
Aanbieders en merken
Op basis van het jaarlijkse zoekvolume naar de verschillende merken en (online) winkelformules op het gebied van Black Friday aanbiedingen komen we tot een jaarlijkse top-10 die in onderstaand figuur is weergegeven.

top-10 meest gezochte merken en (online) winkelformules op het gebied van Black Friday aanbiedingen per jaar
*) eerste elf maanden
De top-2 van de ranglijst is alle jaren gelijk gebleven en bestaat uit Mediamarkt op de eerste plaats, gevolgd door Coolblue op plaats twee. Verder zien we relatief veel bewegingen in de top-10 van meest gezochte merken en (online) winkelformules op het gebied van Black Friday aanbiedingen. Met name Tweakers en Lego winnen aan populariteit bij het zoeken naar Black Friday deals. Dyson, BCC en H&M zijn inmiddels uit de top-10 verdwenen. Naast de jaarlijkse top-10 wordt de top-50 van meest gezochte merken en (online) winkelformules gecompleteerd door de volgende namen (op alfabetische volgorde): Babypark, Bataviastad, Bershka, Blokker, C&A, Costes, Creuset, Daily Paper, Decathlon, Etos, Eufy, Gamma, Garmin, Hema, Hornbach, Jura, Karwei, Kwantum, Makita, Mango, Philips, PME, Praxis, Quooker, Samsung, Stradivarius, TUI, Van der Valk, Videoland en Zara.
Airfryer meest gezochte product
Als we kijken naar specifieke producten die men zoekt als Black Friday aanbieding, dan staat de airfryer onbedreigd op de eerste plaats met gemiddeld ruim 10.000 Black Friday zoekopdrachten per jaar. Op de tweede plaats staat de kinderwagen.



