
De omzet van IKEA Nederland steeg in het fiscale jaar 2025* van 1,62 naar 1,66 miljard euro ten opzichte van FY24. Dit terwijl de totale omzet van Ingka Group, wereldwijd de grootste franchisenemer van het IKEA concept, in FY25 daalde en uitkwam op 39 miljard euro (FY24: 39,6 miljard euro). In Nederland nam het aantal bezoeken toe: het aantal fysieke winkelbezoeken steeg met 4,1% en het aantal online bezoeken met 6,2%. Ook in FY25 zette IKEA onverminderd in op het bieden van wooninspiratie en het investeren in bestaande en nieuwe winkelkanalen en de betaalbaarheid van producten. Van de Nederlandse omzet was 33% afkomstig uit online verkoop (FY24: 31,9%).
Uitdagend jaar
Wereldwijd stond IKEA het afgelopen jaar voor stevige uitdagingen. Ondanks economische onzekerheid, verstoringen van leveringsprocessen en stijgende kosten van levensonderhoud, bleef Ingka Group zich inzetten voor betaalbaarheid en een betere klantervaring, zowel in de winkels als online. Door strategisch te investeren in toegankelijkheid, duurzaamheid en digitale vernieuwing, wist het woonwarenhuis meer klanten te bereiken.
Toegankelijkheid en verduurzaming
In FY25 investeerde IKEA Nederland in het versterken van de klantrelatie en het vergroten van de toegankelijkheid. Zo werden nieuwe contactpunten gerealiseerd, waaronder Pick-Up kluisjes bij verschillende vestigingen en in andere gemeenten, evenals het Plan & Order Point in Leeuwarden. Door meer en relevantere contactmomenten te creëren, zowel fysiek als online, wist IKEA meer bezoekers te trekken naar de winkels en IKEA.nl. Ook het loyaliteitsprogramma IKEA Family liet groei zien: het aantal actieve leden steeg met 6,7% ten opzichte van FY24 tot ruim 2,7 miljoen. Verder investeerde het woonwarenhuis in duurzaamheid, onder meer via de transitie naar een CO₂-neutraal wagenpark en het verduurzamen van de winkels. Zo is IKEA Breda overgestapt op hernieuwbare energie en deze vestiging draait nu volledig zonder gas.
*Het fiscale jaar 2025 (FY25) liep van 1 september 2024 tot en met 31 augustus 2025.
Ingka Group is met 414 winkels in 31 markten verantwoordelijk voor ongeveer 87% van de wereldwijde omzet. IKEA werd in 1943 opgericht door Ingvar Kamprad in de Zweedse provincie Småland. Zijn visie was om een beter dagelijks leven te creëren voor zoveel mogelijk mensen, door kwalitatief goede producten die met zorg voor mens en milieu zijn gemaakt, toegankelijk te maken. IKEA timmert hard aan de weg om in 2030 circulair te produceren, waarbij alle producten volgens circulaire designprincipes worden ontworpen en uitsluitend gebruik wordt gemaakt van hernieuwbare of gerecyclede materialen. IKEA opende in 1978 de eerste Nederlandse winkel in Sliedrecht. Inmiddels werken er 6000 mensen bij IKEA Nederland, verspreid over vestigingen in Amersfoort, Amsterdam, Barendrecht, Breda, Duiven, Eindhoven, Groningen, Haarlem, Heerlen, Hengelo, Leeuwarden, Utrecht en Zwolle.



